Laihdutuspillerit, ihovoiteet ja muut ravintolisät

Internetissä mainostetaan laihdutuspillereiden, nuorentavien voiteiden ja muiden ravintolisien koepakkauksia muutamilla euroilla. Lähes aina ensimmäisestä lähetyksestä veloitetaan sovittu hinta. Tämän jälkeen lähetetyistä jatkotilauksista, joihin asiakas sitoutuu huomaamattaan tilausta tehdessä, veloitetaan useiden kymmenien, joissakin tapauksissa yli sadan euron hinta.

Jotta vältyt yllättäviltä jatkoveloituksilta, selvitä tarkasti millaiseen sopimukseen olet sitoutumassa jo ennen tilausta. Ehtoja hyväksymättä et voi tilauksessa edetä. Mikäli minkään tuotteen tilauksen yhteydessä ei ole luettavissa ehtoja, joissa selkeästi kerrotaan kuluista, maksuista, tilauksen peruuttamisesta ja siitä aiheutuvista kuluista, älä tilaa tuotetta. Ota myös selvää jo ennen tilausta minne voit olla yhteydessä, mikäli haluat reklamoida tuotteen tai perua tilauksen. Jokainen rehellinen kauppias ilmoittaa edellä mainitut asiat selkeästi. Mikäli et ymmärrä ehtoja tai ne ovat puutteelliset, älä tilaa tuotetta.

Mikäli olet tilanteessa, jossa haluat irtisanoa tilauksen, lähetä siitä kirjallinen ilmoitus veloittajalle. Varmista jo tilauksen yhteydessä, minne irtisanomisen voi lähettää. Säästä ilmoituksesta kopio. Mikäli veloitukset jatkuvat irtisanoutumisen jälkeen, toimii kyseinen dokumentti todisteena irtisanoutumisesta.  Ole tällöin yhteydessä kortinmyöntäjään, mikäli asia ei selviä veloittajan kanssa.

Mikäli sinulta veloitetaan tapahtumia, vaikka et ole vastaanottanut tuotteita, ota yhteyttä veloittajaan. Jos asia ei selviä yhteydenotolla, ota yhteys kortinmyöntäjään. Mikäli olet vastaanottanut tuotteita, mutta et halua niistä maksaa, olet velvoitettu palauttamaan tuotteet myyjälle omalla kustannuksella. Jos myyjä kuitenkin kieltää palauttamasta tuotetta, ole yhteydessä kortinmyöntäjään. Muussa tapauksessa pyydä postista tai muulta lähetyspalvelulta kuitti palautuksesta ja säilytä se, kunnes myyjä on hyvittänyt tapahtuman. Kuitista tulee käydä ilmi lähettäjän ja vastaanottajan tiedot, sekä näkyä postin päivätty leima. Mikäli rahojen hyvitys ei kirjaudu kortille kahden viikon sisällä palautuksesta, ole yhteydessä kortinmyöntäjään, jolta saat ohjeen reklamaation laatimiseen. HUOM! Paketin noutamatta jättäminen postista ei ole palautus. Mikäli et palauta tuotetta, et ole oikeutettu rahojen hyvittämiseen. Jos kyse on kalliista tuotteesta, saattaa myyjällä ja/tai kortinmyöntäjällä olla vaatimuksena palauttaa tuote kuriiripalvelun kautta.

Reklamaatiota laadittaessa liitä mukaan tilausvahvistus, irtisanomisvahvistus ja kuitti mahdollisesta palautuksesta. Mikäli tuotteita ei ole saapunut lainkaan tai olet saanut osan tuotteista, kerro asiasta selkeästi reklamaatiossa. Mikäli sinulle saapuu tuotteita reklamaation tekemisen jälkeen, olet velvoitettu ilmoittamaan asiasta kortinmyöntäjälle ja palauttamaan tuotteet välittömästi, kuten edellä on kerrottu.

Epäselvissä tapauksissa, ole yhteydessä kortinmyöntäjään.

Muista oma turvallisuutesi tuotteita ostaessa. Pohdi tarkasti, kannattaako käyttää tuotteita, joiden alkuperästä et välttämättä ole varma. Tarkasta laskusi ja tiliotteesi tarkasti joka kuukausi ja ilmoita kortinmyöntäjälle välittömästi, mikäli havaitset sillä epäselvyyksiä. Nopealla toiminnalla voit säästää paljon rahaa ja vaivaa.