Esimerkkejä kortin katoamistilanteista

Huomasin baarissa ollessani lauantai-iltana, että maksukorttini oli kadonnut. En tehnyt katoamisilmoitusta heti, koska jono narikkaan, jossa puhelimeni oli, oli niin pitkä. Unohdin koko asian ja tein katoamisilmoituksen maanantaina aamulla. Kortiltani oli viety 3000 €, jota pankki ei suostu maksamaan minulle. Miksi ei?

  • Pankin vastaus: Katoamisilmoitus pitää tehdä viipymättä, kun huomaa kortin kadonneen. Soittoa varten voi esimerkiksi lainata puhelinta tai soittaa baarin puhelimesta. Pankki ei ole velvollinen korvauksiin.


Lomailin Roomassa. Käsilaukkuni ryöstettiin keskellä kirkasta päivää veitsellä uhaten. Lompakkoni, passini ja korttini hävisivät laukun myötä. Tein katoamisilmoituksen ja ilmoituksen poliisille heti päästyäni takaisin hotelliin. Tililtäni oli kuitenkin tässä välissä ehditty tehdä 800 €:n edestä ostoksia väärennetyllä allekirjoituksella. Korvaako pankki tililtäni viedyn summan?

  • Pankin vastaus: Pankki korvaa sinulle menettämäsi 800 €. Olit säilyttänyt maksukorttiasi huolellisesti ja vain pakotettuna joutunut antamaan sen varkaalle.


Avopuolisoni käytti maksukorttiani luvatta. Hän oli tehnyt sillä 1 500 €:n edestä ostoksia ja nostanut tililtäni 500 €. En ollut antanut lupaa käyttää korttiani. Korvaako pankki?

  • Pankin vastaus: Sinulla on velvollisuus huolehtia korteistasi, ne ovat henkilökohtaisia etkä saa luovuttaa niitä kenellekään muulle. Myös tunnusluku on henkilökohtainen, sitä ei saa kertoa kenellekään - ei edes perheenjäsenelle, eikä sitä saa säilyttää kortin kanssa samassa paikassa. Näin ollen pankki ei ole velvollinen korvauksiin.


Käsilaukkuni varastettiin. Lompakko kortteineen ja puhelin olivat käsilaukussa. PIN-koodini saattoi olla kirjoitettuna lapulle lompakossani. Ennen kuin olin ehtinyt tehdä katoamisilmoituksen, oli kortilta nostettu päivittäisen saldorajani maksimi 1000 €. Korvaako pankki?

  • Pankin vastaus: Korttia ja tunnuslukua ei saa säilyttää samassa paikassa, kuten lompakossa tai käsilaukussa. Jos tunnusluvun kirjoittaa ylös, tulee sen olla sellaisessa muodossa, ettei sitä voi tunnistaa kukaan muu kuin sinä. Pankki ei ole velvollinen korvauksiin.

 

Pankin ja asiakkaan välistä vastuunjakoa ratkaistaan maksupalvelulain ja korttiehtojen perusteella. Rikokseen perustuva vastuu on aina tuomioistuimessa ratkaistava kysymys. Mikäli asiakas on toiminut huolellisesti kortin kanssa, ei hän ole vastuussa sen oikeudettomasta käytöstä. Lievä huolimattomuus aiheuttaa 150 €:n vastuun ja törkeä huolimattomuus täyden vastuun.

Suurin osa tapauksista, joissa maksukorttia on oikeudettomasti käytetty, selviää ja ratkaistaan asiakkaan ja pankin välisissä neuvotteluissa. Ota siis aina ensin yhteys omaan pankkiisi.

Jos asia ei ratkea tai olet tyytymätön asiasta tehtyyn päätökseen voit kysyä neuvoa ja soittaa FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan. FINE neuvoo asiakkaita pankkiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. FINEn palvelu on maksutonta. Neuvonta on avoinna ma – to, klo 10 – 16, puh. 09 6850 1220.

Tutustu myös FINEn julkaisuihin, Pankkilautakunnan antamiin ratkaisusuosituksiin sekä usein kysyttyihin kysymyksiin ja vastauksiin verkkosivuilla: www.fine.fi.


testi2