Tekikö lapsi teki yllättäen karmean pelilaskun? Näin vältät katastrofin

22.2.2017

Lasten tekemät yllättävät pelimaksut voi välttää, kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV.

Mobiililaitteita ja pelikonsoleita käytetään nykyään myös maksamiseen, ja useat lasten käyttämät pelit sisältävät maksullisia lisäominaisuuksia.

KKV muistuttaa, että lapsen peliin kannattaa tutustua etukäteen: kun tuntee pelin idean, ominaisuudet ja toimintaperiaatteet, vähentää saada yllätysmaksuja. Laitteella maksamista voi hallita rajoituksilla ja estoilla.

Vastuu käytöstä, estoista ja asetuksista on aina aikuisella, ja lapsi tarvitsee ohjausta laitteen ja pelin käyttöperiaatteista. Hyvä tapa on ohjata lasta kysymään aina aikuiselta lupa, ennen kuin ottaa käyttöön jonkin uuden ominaisuuden laitteessa ja kertomaan aikuiselle kun peli tarjoaa mahdollisuutta ostaa jotain kiinnostavaa.

Jos ei-toivottuja ostoja on tapahtunut, voi toimia näin:

  • Tarkastele ensin luottokortti- tai matkapuhelinliittymälaskusta, mikä yritys on tehnyt veloitukset. Lapsi osaa yleensä kertoa, mitä pelejä hän on pelannut tai mitä palveluja ostanut.
  • Ota yhteyttä laskuttajaan tai palvelun tarjoajaan mahdollisen sovintoratkaisun saavuttamiseksi. Kerro, jos et ole valtuuttanut ostoja tai ollut niistä tietoinen ja laskun on tehnyt alaikäinen.
  • Kuluttajalla on oikeus esittää vaatimuksensa myös luottokorttiyhtiölle tai operaattorille, joilla on palveluntarjoajan kanssa yhteisvastuu ongelmatilanteiden selvittämisessä.
  • Vaatimus kannattaa esittää kirjallisesti. Reklamaation tekemisessä auttavat verkkosivujemme ohjeet ja Reklamaatioapuri -sovellus. Varaudu siihen, että et saa täyttä hyvitystä tapahtuneesta, jos mukana on omaa huolimattomuuttasi.  

 

Lue uutinen: Talouselämä