Tivi: Tietomurron tyly lasku: 53 miljoona euroa ja 100 000 asiakasta

13.5.2016

Yksi viime vuonna eniten huomiota saaneista tietomurroista kohdistui brittiläiseen TalkTalk-operaattoriin. Paitsi suuri se oli myös kohteelle erittäin kallis.

Lokakuussa tapahtuneen murron tutkimusten yhteydessä otettiin kiinni kuusi nuorukaista, suuri osa teinejä. Tavallaan on hyvä, että asialla ovat nuoret miehet, sillä heillä olisi paljon aikaa maksaa aiheuttamansa vahingot. Maksettavaa nimittäin riittäisi, jos lasku lyötäisiin eteen.

Murrossa vietiin 160 000 asiakkaan tiedot, luottokorttitietoja myöten. TalkTalk laskee murron ja sen jälkiselvittelyjen tulleen maksamaan noin 42 miljoonaa puntaa (noin 53 miljoonaa euroa). Noin 100 000 asiakasta katkaisi suhteensa operaattoriin saman tien.

Muun muassa Independent kertoo nyt, miten tapaus vaikutti yhtiön voittoihin. Edellisvuonna TalkTalkin voitto oli ollut 32 miljoonaa puntaa. Viime vuonna siitä haihtui yli puolet, kun voitoksi kerrotaan nyt 14 miljoonaa.

TalkTalkin tulevaisuus ei kuitenkaan vaikuta lohduttomalta, sillä jo viime vuoden lopulla se onnistui taas nostamaan asiakasmääräänsä jopa enemmän kuin syksyllä menetti.

Lue uutinen: Tivi 12.5.