Tekniikka ja talous: Eikö matkakorttisi toimi? – Syy voi olla pankkikortissa

12.5.2016

Joukkoliikenteen käyttäjät pääkaupunkiseudulla ovat törmänneet erikoiseen ongelmaan. Matkan maksaminen Helsingin seudun liikenteen (HSL) matkakortilla ei enää onnistukaan, vaikka aiemmin tämä toimi.

Matkustajat ovat joutuneet ottamaan kortin pois lompakostaan voidakseen maksaa matkan junassa, metrossa sekä raitiovaunussa tai leimatakseen matkansa linja-autossa.

Syy ei kuitenkaan ole varsinaisesti matkakortissa tai joukkoliikenteen maksupäätteessä. Uusi tilanne on ilmennyt, kun pankkien lähimaksuominaisuudella varustetut luotto- ja pankkikortit ovat yleistyneet.  Kortteja lienee jo yli miljoonalla suomalaisella, mutta tarkkaa tilastoa asiasta ei ole.
 
Matka- ja maksukortit nimittäin käyttävät samaa lyhyen matkan nfc-maksutekniikkaa (near field communication). Järjestelmään kuuluu, että ylimääräisten maksujen ja tietoturvasyistä korttia ei hyväksytä, jos lyhyen, yleensä alle 1–2 senttimetrin etäisyydellä on useampi kortti.

Tekniikka&Talouden lukija kirjoitti asiasta ja ihmetteli ongelmaa, joka ilmeni hänelle S-Pankin lähimaksukortin saapumisen jälkeen. HSL on ollut tietoinen potentiaalisesta ongelmasta, mutta ei aio muuttaa kortinlukijan toimintaa enää nykylaitteissa.

– Meille ei ole tullut tästä vielä asiakkailta valituksia, ryhmäpäällikkö Risto Vaattovaara HSL:stä sanoo.

Vaattovaara sanoo käyneensä itse kokeilemassa asiaa Tekniikka&Talouden yhteydenoton jälkeen ja todenneensa, että näin voi todellakin käydä, jos useat nfc-kortit ovat hyvin lähekkäin, eli alle senttimetrin päässä toisistaan – kuten ne lompakossa yleensä ovatkin.

Joukkoliikennevälineen pääte ei hyväksy korttia, jos vierekkäin on kaksi nfc-korttia, jotta matkaa ei veloitettaisi väärältä matkakortilta.

Ongelman voi välttää sillä, ettei nfc-maksukorttia ja HSL:n matkakorttia pidä lompakossa aivan vierekkäin. Tai vaihtoehtoisesti kortteja voi säilyttää eri paikoissa, tai matkakortin voi ottaa lompakosta pois matkaa maksaessa tai kuitatessa.

Matkakorttia käyttäessä ongelma tulee ongelma silloin, kun kortti käytetään maksu- ja lukupäätteellä, eli HSL:n linja-autoissa kausikortilla tai kaikissa joukkoliikennevälineissä yksittäismatkoina.

Vaattovaara kertoo, että ongelmaan koetetaan keksiä asiakkaille helpompi ratkaisu samalla, kun matkakorttijärjestelmä uudistuu – näillä näkymin vuoden 2016 loppuun mennessä.

HSL:n matkakortilla on noin miljoona käyttäjää, ja näistä noin puolet käyttää korttia säännöllisesti. Säännöllisesti korttia käyttävistä neljällä viidestä on kausikortti.

Ratkaisuna voisi olla, että matkakorttijärjestelmä voisi erottaa pankkien ja muiden rahoituslaitosten nfc-kortit matkakorteista.
Korttijärjestelmän uudistus ei sinänsä liity nfc-tekniikkaan, ja uusissakin matkakorteissa käytetään samaa tekniikkaa.

Ilmiö toimiikin myös toisinpäin. Kun HSL:n matkakortti on lompakossa nfc-maksukortin lähellä, maksaminen ei kortilla onnistu. Tekniikka&Talous totesi tilanteen kahden kaupan ja kioskin kassalla.

Ratkaisuksi riitti, että kortin ottaa pois lompakosta, tai jos kortit saa lompakossa riittävän etäälle toisistaan. Tämä ei tietenkään auta niitä käyttäjiä, jotka eivät tiedä miksei maksaminen onnistunut.

Lue uutinen: Tekniikka ja Talous 12.5.