Talouselämä: Uber-kuskit kertovat: Tällaista on ajaa Suomessa

21.6.2016
Uber haluaa kiillottaa mainettaan Suomessa, jossa sen saama julkisuus on ollut paljolti negatiivista. Suomalaistaustainen mies ja Etelä-Amerikasta Suomeen muuttanut nainen kertovat Taloussanomille, millaista on Uber-kuskin arki Suomessa.

Rakennusalalla aiemmin työskennellyt ja sittemmin yrittäjäksi ryhtynyt Mikko ja Suomeen Etelä-Amerikasta 6,5 vuotta sitten muuttanut Amanda ajavat Uber-kyytejä Helsingissä.

Uber on tehnyt aloitteen kuljettajien haastattelusta. Kuljettajien nimet on jutussa muutettu.

Amanda on nyt päätoiminen opiskelija, joka on ajanut Uber-kyytejä maaliskuusta alkaen. Alkuun hän ajoi joka päivä noin seitsemän tuntia, mutta nyt ajoja kertyy opiskelun takia huomattavasti vähemmän. Hän arvioi tienaavansa noin sata euroa päivässä.

Asiakaspalveluhenkisen Amandan mielestä hienoa Uber-kyytien ajamisessa on erityisesti se, että hommassa tapaa paljon uusia ja kiinnostavia ihmisiä.

– Jokainen päivä on erilainen. Olen oppinut tänä aikana suomalaisesta kulttuurista enemmän kuin koko sinä aikana, kun olen Suomessa asunut, hän kertoo.

Kyydissä muun muassa kansanedustajia

Amanda ja hänen miehensä muuttivat Suomeen miehen työn perässä. Englantia sujuvasti puhuva Amanda alkoi etsiä Suomesta töitä, mutta hänen mukaansa mitään ei löytynyt useista yrityksistä huolimatta.

– Uber antoi minulle tilaisuuden, jota en Suomesta saanut. He antoivat ohjeet ja sanoivat, että mene ja tee parhaasi, englantia sujuvasti puhuva ja suomea jo jonkin verran ymmärtävä nainen kertoo.

Helmikuun lopusta saakka Uber-kyytejä ajanut Mikko on samaa mieltä siitä, että asiakkaat ovat työn kiinnostavin puoli.

– Heitä on kaikenlaisia. On julkkiksia, kansanedustajia, bisnesalan ihmisiä, Mikko luettelee.

– Kansanedustajista voin sanoa, että siellä on yllättäviäkin nimiä, hän lisää.

Amandan mukaan suurin osa asiakkaista on noin 30–40-vuotiaita. Usein kyytiä tarvitsee turisti, joiden kolmen kärki on Mikon mukaan eriteltynä yhdysvaltalaiset, yleensä Aasiasta tulevat ja kolmantena venäläisturistit.

– Suomalaiset käyttävät palvelua etupäässä viikonloppuisin ilta-aikaan.

"Voi olla, että jään tälle polulle"

Mikko kertoo, että Uber oli hänelle kuin "taivaan lahja".

– Jäin työttömäksi. Ilman Uberia olisin tehnyt konkurssin jo aikaa sitten.

Mikko kuvailee olevansa tavallaan yrittäjä, mutta Uber-ajoja kertyy nykyisin jo kymmeniä tunteja viikossa. Hän sanoo olleensa luonteeltaan enemmän tuppisuu kuin puhelias ja yllättyneensä, kuinka sosiaaliseksi on ajojen myötä muuttunut.

– Voi olla, että jään tälle polulle ja siirryn Uberilla ehkä astetta ammattimaisempaan suuntaan ajamaan Uber black -kyytejä, hän kertoo.

Sekä Mikko että Amanda ajavat tällä hetkellä Uberin edullisempia pop-kyytejä. Uber black on yhtiön kalliimpi edustustason kyytipalvelu.

Kyytejä ajavien ansioista menee 20 prosenttia Uberille. Kuskit hoitavat itse verojen maksun.

Palvelu toimii siten, ettei kyytiä maksettaessa käytetä käteistä tai maksukortteja lainkaan, vaan kaikki tapahtuu sähköisesti älypuhelimella. Kun ajo on ohi, kuljettajalle voi antaa palvelussa nimettömänä palautetta.

– Jos kerää negatiivista palautetta tietyn määrän, Uber-ajot loppuvat siihen, Mikko kertoo.

Myös kuljettaja voi arvioida matkustajan.

Oikeusjuttu pistää miettimään

Viime keväänä Helsingin käräjäoikeus tuomitsi Uber-kuljettajan sakkoihin ja menettämään valtiolle yli 12 000 euron bruttoansionsa.

Tarina on Mikolle ja Amandalle tuttu. Amanda sanoo, että toki tapaus on mietityttänyt, mutta hän ei usko itse joutuvansa vaikeuksiin.

– Maksan verot kuten kuuluu enkä tee mitään väärää, niin minulla ei ole hätää, Amanda uskoo.

Oikeuden mukaan tuomittu mies oli harjoittanut luvatonta taksiliikennettä ja toiminut ammattimaisesti. Mikon mielestä tuomion perustelut ovat epämääräisiä.

– Kaipaisin lakiin selvyyttä tässä asiassa, hän toteaa.

Mikko on seurannut tiiviisti liikenne- ja viestintäministeriön liikennekaarihankkeen edistymistä. Hän toivoo sen keventävän sääntelyä ja helpottavan Uber-kuljettajien arkea Suomessa.

Lue uutinen: Talouselämä.