Tivi: Käytti Uberiä Helsingissä – Puhelu pankista: luottokorttianne käytetään Hollannissa

17.9.2015

Asiakas käytti Uber-kyydityspalvelua viikonloppuna Helsingissä. Maanantaina hän sai puhelun pankista. Hänen luottokorttiaan oli käytetty Hollannissa.

OP-pankin turvajärjestelmä luuli Uberin tekemää veloitusta huijaukseksi, koska palvelu käyttää hollantilaista pankkia. Asiakas oli tehnyt muita ostoksia samana vuorokautena Helsingissä kyseisellä maksukortilla.
Pahimmassa tapauksessa pankki saattaa jäädyttää kortin väliaikaisesti. Nyt asiakas säästyi luottokortin sulkemiselta, koska pankki sai häneen yhteyden.

OP:n riskienhallintapäällikkö Samuli Pehkonen kertoo, että maksukorttihuijauksia paikantava turvajärjestelmä tekee aika ajoin virhepäätelmiä. Hän uskoo, että Uber-tapaus ei ole ainoa laatuaan.

Yleensä korttia ei suljeta ennen kuin asiakkaaseen on oltu yhteydessä.
Pehkosen mukaan pankki yrittää ottaa asiakkaaseen yhteyttä useita kertoja. Mikäli asiakasta ei saada kiinni, kortille asetetaan väliaikainen käyttöesto. Silloin kassakone ilmoittaa, että kortilla ei ole myyntilupaa.
Vasta kun asiakas on saatu kiinni, kortti voidaan sulkea lopullisesti, mikäli kyseessä on väärinkäyttötapaus.

”Huijausyrityksiä tapahtuu viikoittain. Isoimmissa tapauksissa on kyse esimerkiksi siitä, että johonkin tietojärjestelmään on murtauduttu ja korttitiedot on varastettu”, Pehkonen sanoo.

Pehkonen kuitenkin toteaa, että järjestelmä oppii virheellisistä hälytyksistä. Samasta, turvalliseksi todetusta korttiveloituksesta järjestelmän ei pitäisi kahdesti laueta.

Lue uutinen: Tivi 16.9.