Kilpailu-ja kuluttajavirasto: Jos maksoit luottokortilla, voit ongelmatilanteessa kääntyä luottokorttiyhtiön puoleen

5.10.2015

Jos tavara tai palvelu on maksettu luottokortilla, kuluttaja voi vaatia hyvitystä myös luottokorttiyhtiöltä. Maksua voi vaatia takaisin muun muassa silloin, jos yritys ei toimita ostosta, tuotteessa on virhe tai myyjä on mennyt konkurssiin.

Maksukortin debit-ominaisuudella maksettujen ostosten osalta kuluttaja voi vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.

Myös operaattorilla on luottokorttiyhtiöiden kaltainen vastuu tilanteessa, jossa kuluttaja maksaa tavaroita ja palveluja matkapuhelimella ja maksu peritään puhelinlaskun yhteydessä. Jos maksetussa ostoksessa tai tilauksessa on virhe, kuluttaja voi pidättäytyä maksusta tai vaatia hyvitystä ostoksesta myyjän ja palveluntarjoajan lisäksi myös operaattorilta.

Lue viikon vinkki: Kilpailu-ja kuluttajavirasto

Lue ohjeita: Yleisohjeet