Iltasanomat: Aktia varoittaa tästä viestistä – ”Pankki ei koskaan kysele”

15.5.2015
Huijarit yrittävät saada Aktian asiakkaiden verkkopankkitunnuksia huijaussähköpostilla. Huijaussähköpostissa pyydetään vastaanottajaa siirtymään viestissä olevan linkin kautta huijaussivustolle ja kirjautumaan sisään lukemaan uutta viestiä.

– Pankki ei koskaan kysele sähköpostilla verkkopankkitunnuksia. Älä koskaan siirry verkkopankkiin sähköpostiin tulleen linkin kautta tai vastaa huijausviestissä oleviin kysymyksiin. Aktia on jo eilen varoittanut asiakkaitaan kotisivullaan asiasta ja antanut neuvoja, Aktian viestintäpäällikkö Malin Pettersson kertoo.

Useat pankit huijausyritysten kohteina

Aktia ei ole ainoa pankki, joka on joutunut verkkopankkikalastelun kohteeksi. Yrityksiä on viime aikoina ollut useita. Nordean asiakkaat joutuivat tökerön yrityksen kohteiksi viime vuoden marraskuussa. 

OP-Pohjolan asiakkaita huijarit yrittivät höynäyttää kesällä. Huijaus toimi siten, että tekstiviestissä ilmoitettiin henkilölle saapuneesta postilähetyksestä ja pyydettiin kirjautumaan verkossa seurantakoodipalveluun pankkitunnuksilla. Tunnukset päätyvät kuitenkin rikollisille.

Yleisohje kaikkia huijauksia vastaan on se, että pankit eivät pyydä sähköpostitse tai tekstiviestillä verkkopankkitunnuksia. Jos olet saanut epäilyttävän sähköpostin tai viestin, älä reagoi viestiin, vaan poista se heti.

Älä koskaan siirry verkkopankkiin sähköpostin tulleen linkin kautta tai vastaa huijausviestissä oleviin kysymyksiin.

Huijausyrityksiä on vireillä eri pankkien asiakkaille. Viestintäviraston kyberturvallisuuskeskus antaa ohjeita ja varoituksia siitä, millaisia yrityksiä verkkorikollisilla on menossa ja miten niiltä voi suojautua. 

 

Lue uutinen: Iltasanomat