Iltalehti: Kuuntele puhelu: Näin kalastellaan pankkitunnuksia

10.9.2015

Nordean asiakaspalvelijaksi esittäytynyt henkilö soitti turkulaisnaiselle yrittäen saada tämän pankkitunnukset.

Huijausyrityksen kohteeksi keskiviikkona joutunut nainen ymmärsi kuitenkin heti, mistä oli kysymys. Hän nauhoitti puhelun, jossa suomea puhuva henkilö selitti syytä tunnusten tiedusteluun.

Nainen ei mennyt lankaan päin vastoin kuin lukuisat muut verkkokalastelun (phishing) kohteeksi joutuneet kansalaiset. Poliisilla on parhaillaan tutkinnassa kymmeniä tapauksia, joissa hyväuskoiset ihmiset ovat huomanneet tulleensa huijatuksi ja menettäneet rahojaan.

Itä-Uudenmaan poliisi tutkii vyyhtiä, jossa tämän hetken tietojen mukaan mahdollisesti parikymmentä Nordean asiakasta on menettänyt rahojaan tunnuskalastelun seurauksena. Poliisille tehtyjen ilmoitusten mukaan huijarit ovat onnistuneet nostamaan uhrien tileiltä yhteensä jopa kymmeniä tuhansia euroja.

Tutkintaa johtava rikoskomisario Pentti Kangasniemi arvelee, että uhrien lukumäärä ja menetetyt rahasummat saattavat tutkinnan edetessä nousta. Poliisilla on "jonkinlainen käsitys epäillystä", mutta se ei vielä halua tarkemmin kertoa asiasta.

Poliisin mukaan uhreiksi on joutunut hyväuskoisia ihmisiä eri yhteiskunta- ja ikäluokista.

- Siitäkin huolimatta, että yritämme koko ajan tiedottaa, että mitään tunnuksia ei pidä puhelimessa tai sähköpostissa antaa.

Pankit eivät kysele pankkitunnuksia tai muitakaan luottamuksellisia tietoja puhelimessa, sähköpostissa tai sähköpostin kautta aukeavassa linkissä.

Lue uutinen: Iltalehti