IS: Nordean nimissä leviää taas huijausviestejä - 7 ohjetta, miten välttyä ongelmilta

28.1.2016
Nordean nimissä leviää jälleen huijausviestejä.
Pankin mukaan sähköpostitse lähetettäviä huijausviestejä on havaittu olevan huomattavan paljon liikkeellä juuri nyt. Pankin viestinnästä muistutetaan Ilta-Sanomille, että erilaisia huijausviestejä on liikkeellä jatkuvasti.

Viestien tarkoituksena on usein kalastella asiakkaiden pankkitunnuksia tai maksukorttien tietoja. Ilta-Sanomiin yhteyttä ottanut lukija lähettikin saamansa huijausviestin. Viestissä esittäydytään Nordean nimissä ja se vaikuttaa päällisin puolin aidolta. Viestissä on kuitenkin joitakin kirjoitusvirheitä.

Sähköpostiviestissä väitetään, että omaan verkkopankkiin pääsyä on rajoitettu. Jotta verkkopankin saisi käyttöönsä, asiakkaan pitäisi klikata viestin yhteydessä olevaa linkkiä.

Viestin yhteydessä oleva linkki vie haitalliselle sivustolle, ei siis Nordean omille sivuille.

Nordea kehottaa asiakkaittaan varovaisuuteen. Pankki muistuttaa, ettei se koskaan kysy asiakkaiden verkkopankkitunnuksia tai maksukorttien tietoja sähköpostissa, tekstiviestissä tai asiakkaalle soittamalla.
Näin pankki kehottaa suojautumaan huijauksia vastaan. 
  1. Huolehdi tietokoneesi tietoturvasta ja pidä se ajan tasalla.
  2. Anna pankkitunnukset vain turvallisella tavalla avatulle (ei esimerkiksi sähköpostin linkin kautta) verkkopankin sisäänkirjautumissivulle.
  3. Sulje istunto, jos verkkopankissa on uusi ja outo sivu etkä pääse katsomaan tilitapahtumia tai tekemään maksuja.
  4. Anna vahvistustunnus vain silloin, kun olet itse tehnyt maksun tai maksuja.
  5. Tarkista huolellisesti pankista saamasi maksunvahvistuksen tekstiviesti.
  6. Muista, että pankkitunnukset ovat henkilökohtaisia, eikä niitä saa luovuttaa toiselle henkilölle.
  7. Pankki ei koskaan kysy puhelimitse tai sähköpostitse asiakkaiden pankkitunnuksia.

Lue uutinen: Ilta-Sanomat 22.1.2016