Euroopan Kuluttajakeskus: Lasten mobiilipelaaminen – yllätys luottokorttilaskussa?

20.11.2015

Euroopan kuluttajakeskus saa säännöllisesti yhteydenottoja vanhemmilta, joiden lapset ovat aikaansaaneet älypuhelimella, tabletilla tai esimerkiksi pelikonsolilla suuria pelaamiseen liittyviä luottokorttilaskuja.

Vanhemmat eivät usein tiedä asiasta muuta kuin että lapsi on pyytänyt hankkimaan esimerkiksi älypuhelimeensa jonkin ilmaisen tai edullisen pelin ja hankinnan yhteydessä on annettu aikuisen luottokorttitiedot.

Tyypillisessä tapauksessa luottokorttilaskusta on kuitenkin ilmennyt pitkä lista veloituksia - pahimmillaan jopa usean tuhannen euron edestä. Veloitukset ovat yleisimmin hankitun pelin sisäisiä ostoja tai lapsi on voinut hankkia useita maksullisia pelejä vanhemman yhden hankinnan yhteydessä älylaitteeseen syöttämillä luottokorttitiedoilla. Ikävimmissä tilanteissa lapsen älylaitteella on pelannut vanhemman piikkiin myös lapsen kaveriporukka. Joskus vanhemman matkapuhelimella tai perheen yhteisellä tabletilla on leikkinyt hetken aikaa vaippaikäinen, joka on onnistunut tilaamaan maksullisia ominaisuuksia sinänsä harmittoman pelihetken tiimellyksessä.

Ole tarkkana kun teet peliostoksia

On hyvä muistaa, että älylaitteet ovat nykyaikana myös maksuvälineitä. Mobiilipelaamista harrastavat lasten lisäksi myös aikuiset ja useat lasten keskuudessa suositut pelit ovat itse asiassa aikuisten pelejä maksullisine lisäominaisuuksineen.

Peliä hankittaessa avataan useimmiten pelitili ja samassa yhteydessä annetaan luottokorttitiedot – joskus silloinkin, kun mitään maksullista ei hankita. On erityisen tärkeää varmistua, etteivät luottokorttitiedot ole tämän myötä jatkossakin vapaasti lapsen käytettävissä. Käytettävästä laitteesta riippuen on myös mahdollista, että pelilaskutus tapahtuu matkapuhelinlaskun kautta.

Älypuhelin, tabletti tai pelikonsoli, jossa pelihankintojen tekemistä ei ole entuudestaan rajoitettu laitekohtaisten asetusten kautta tai pelihankinnan yhteydessä asetettavin salasanoin, on riskialtis leikkiväline vikkeläsormiselle perheen pienimmälle. Laitekohtaisiin asetuksiin ja käyttöohjeisiin tutustuminen kannattaa. Pelintarjoajat kertovat pelin sisäisistä maksuista ja luottokortin suojaamisesta tarkemmin ehdoissaan, jotka on syytä lukea tarkoin. Useimmilla pelintarjoajilla ja peliyhtiöillä on myös omat vanhemmille suunnatut ohjesivustonsa.

Ohjeet vanhemmille

Tässä Euroopan kuluttajakeskuksen ohjeet vanhemmille ongelmatilanteiden välttämiseksi:

Jos ei-toivottuja ostoja on tapahtunut


• Tarkastele luottokortti- tai matkapuhelinliittymälaskua: mikä yritys on tehnyt veloitukset ja eritelläänkö pelattu peli?
• Keskustele lapsen kanssa: lapsi osaa yleensä kertoa, mitä pelejä hän on pelannut. Muistuta, että lapsen pitäisi pyytää ostoihin lupa vanhemmalta.
• Tarkasta pelitilin ja pelin hankkimisen yhteydessä saamasi tilausvahvistukset. Niissä yleensä kerrataan ehdot, jotka hankinnan yhteydessä on esitetty ja hyväksytty. Jos pelitili on avattu lapselle, tilausvahvistukset maksullisista ominaisuuksista löytyvät siitä sähköpostiosoitteesta jonka annoit pelitiliä avatessasi.
• Ota yhteyttä veloitukset tehneeseen tahoon mahdollisen sovintoratkaisun saavuttamiseksi. Jos veloituksia on useasta eri pelistä, jotka on esimerkiksi kaikki hankittu samasta sovelluskaupasta tai tietyn pelikonsolin kautta, ota yhteyttä sinne. Kerro, että laskun on tehnyt alaikäinen, joka ei ole ymmärtänyt pelaamisen maksullisuutta ja ettet ole valtuuttanut ostoja/ollut niistä tietoinen.
• Varaudu siihen, että et saa täyttä hyvitystä tapahtuneesta, jos mukana on omaa huolimattomuuttasi. Kokemuksemme mukaan osa laskuttajista on kuitenkin varsin myötämielisiä näissä tilanteissa.
• Jos asia ei etene, kysy neuvoa Euroopan kuluttajakeskukselta.
• Tarkista uudelleen laitekohtaiset rajoitukset ja aseta ostoasetukset mahdollisimman tiukaksi välttääksesi ei-toivotut ostot jatkossa. Olisi hyvä, että laite kysyisi vain vanhemman tietämää salasanaa aina oston yhteydessä.

Välty ikäviltä yllätyksiltä

• Tarkasta, mikä on lapsesi pyytämän pelin kohderyhmä ja sille asetettu ikäraja.
• Tarkasta, asettaako peliä myyvä taho ikärajoitteita myös pelitilin avaajalle.
• Muista, että ilmaiseen peliinkin sisältyy useimmiten maksullisia lisäominaisuuksia. Näistä useimmat pelinmyyjät ilmoittavat myyntisivustolla maininnoin "sisältää sovelluksen / pelin sisäisiä ostoksia / tarjoaa mahdollisuuden pelin sisäisiin ostoihin".
• Kiinnitä huomiota siihen, että luottokorttitietosi yleensä tallentuvat lapsesi älylaitteelle pelioston yhteydessä ja ne voivat olla lapsen käytettävissä, ellet määrittele laitekohtaisia suojauksia tai aseta pelitilin avaamisen yhteydessä ostojen valtuuttamiseen salasanaa.
• Suojaa luottokorttitietosi myös pelimyyjän opastamalla tavalla
• Selvitä ja ota käyttöön lapsesi käyttämän älypuhelimen, pelikonsolin tai tabletin laitekohtaiset suojausmahdollisuudet – ne antavat käytännössä parhaimman suojan.
• Lue pelimyyjän ehdot tarkoin läpi, vaikka ne tuntuisivatkin monimutkaisilta - et voi enää myöhemmin vedota siihen, ettet näin tehnyt.
• Tutustu hankkimasi pelin ominaisuuksiin käytännössä. Eritoten tarkasta, mitä tapahtuu, jos yrität tehdä pelinsisäisiä ostoja. Voit myös tehdä pienen koeoston lapsen kanssa nähdäksesi, miten se onnistuu.
• Käy läpi keskeiset pelisäännöt lapsesi kanssa. Varotoimenpiteistä huolimatta on hyvä kertoa myös lapselle pelin maksullisista ominaisuuksista sekä siitä, että niiden hankintaan on joka tapauksessa pyydettävä aina ennakolta vanhemman lupa.
• Halutessasi voi myös käyttää erilaisia prepaid-kortteja, joita voi esimerkiksi ostaa kioskeista ja pelikaupoista, jolloin peliostoja voi tehdä ennalta rajoitetun limiitin kautta.

Euroopan komissio ja EU-maiden kuluttajaviranomaiset ovat neuvotelleet viime vuonna peliteollisuuden keskeisten toimijoiden kanssa netti- ja mobiilipeleihin liittyvistä ongelmista ja saaneet aikaan parannuksia.

Lue lisää: Euroopan Kuluttajakeskus

Lue ohjeita: Peliveloitukset