ESS: Verkkohuijari houkuttelee hyvillä tarjouksilla

5.10.2015

Kuluttajan harhauttamiseen perustuvat verkkokaupat ja -pelit ovat uusi ja nopeasti leviävä ilmiö. Nämä tilausansoiksi kutsutut palvelut tarjoavat esimerkiksi luokattoman edullisia myyntituotteita tai lupailevat upeita ja helposti voitettavia kilpailupalveluita.

Kun maksukorttitiedot on palveluun yhden kerran annettu, palvelu nykäiseekin kortilta jatkuvia uusia veloituksia.

- Kun palvelusta ensimmäisen kerran tilaa, asiakas saa eteensä pitkän listan englanninkielistä sopimustekstiä, jonka useimmat hyväksyvät lukematta. Jossakin tekstin seassa kuitenkin lukee, että asiakas sitoutuu liittyessään kuukausimaksulliseen jäsenyyteen, sanoo maksukorttirikollisuuteen erikoistunut rikosylikonstaapeli Tero Toivonen.

Huijaripalvelut ja -kaupat mainostavat itseään muun muassa Facebookissa ja muualla internetvirrassa. Markkinakikkana voivat olla esimerkiksi euron hintaiset merkkiaurinkolasit. Halvalle löydölle voi tulla kova hinta, sillä palvelu voi veloittaa asiakkaalta jatkossa esimerkiksi 90 euroa kuukaudessa, vaikka tämä ei käyttäisi palvelua toiste.

- Jäsenyydestä pääsee kyllä eroon, mutta se voi kestää useita kuukausia. Tuona aikana ehtii lähteä jo monta jäsenmaksua, Toivonen toteaa.

Poliisin ja pankin mahdollisuudet antaa höynäytetylle asiakkaalle apua ovat rajalliset, kun asiakas on itse - vaikkakin tietämättään - hyväksynyt palvelun ehdot.

- Tällainen toiminta ei välttämättä ole edes rikos, vaikka siinä selvästi on kyseessä harhaanjohtava markkinointi. Jos palvelun ehtoja ei ymmärrä tai jaksa lukea, niitä ei saa mennä hyväksymään, Toivonen korostaa.

Lue uutinen: ESS

Lue ohjeita: Jatkuvat veloitukset