Muita kysymyksiä

Sain soiton/tekstiviestin/kirjeen pankista, että korttini tiedot ovat mahdollisesti joutuneet kolmannen osapuolen haltuun. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Missä yhteydessä korttini tiedot ovat kolmannelle osapuolelle joutuneet? 

Tämä tarkoittaa, että kortilla on tehty veloitus paikassa, johon epäillään kohdistuneen tietomurto. Tietomurto on voinut kohdistua mihin tahansa maksunvälitysketjun toimijaan. Maksunvälitysketjussa on useita toimijoita liikkeen lisäksi ja tuosta syystä tietomurron kohdetta ei voida useinkaan nimetä.

Kun kortti suljetaan ennakoivana toimenpiteenä, kortille kohdistuva mahdollinen väärinkäyttö saadaan estettyä. On hyvä muistaa, että pankilla on oikeus sulkea kortti aina kun sille saattaa kohdistua väärinkäyttöä.

Tililläni / luottokortillani näkyy katevaraus vaikka ostoksen määrä on jo veloitettu tililtäni.  Miten toimin? Milloin varaus poistuu tililtäni? Voiko veloitus mennä kahteen kertaan?

Veloitus on voitu varmentaa virheellisesti tuplaten. Normaalisti ylimääräinen varaus poistuu automaattisesti noin kolmen viikon kuluessa. Mikäli varmennus ei poistu tai tapahtuma veloitetaan kahteen kertaan, ole yhteydessä omaan pankkiisi.

Tunnuslukukuori ei ole milloinkaan tullut perille. Pitääkö korttini nyt sulkea? Miten toimin? Voiko joku väärinkäyttää tiliäni tällä tiedolla?

Mikäli kortti on hallussasi, tiliä ei voi väärinkäyttää pelkällä kortin tunnusluvulla. Ole yhteydessä pankkiisi, josta tunnusluku voidaan tilata uudelleen.

En ole saanut uutta korttia vaikka pankin mukaan se on minulle lähetetty. Miten toimin?

Jos kortti ei ole saapunut, ilmoita asiasta pankkiisi uuden kortin saamiseksi.  

Ohjeissa kehotetaan ottamaan yhteyttä omaan pankkiin. Minulla on vain luottokortti ilman debit-ominaisuutta. Mistä tiedän, mikä oma pankkini on?

Tarkista maksukorttisi laskulta kortin myöntäneen pankin yhteystiedot. Myös korttisi kääntöpuolelta löydät kortin myöntäneen pankin tai rahoituslaitoksen tiedot.

Tunnuslukuni lukkiutui, mitä teen?

Jos tunnuslukusi lukkiutuu kaupan kassalla, saat sen avattua käteisnostoautomaatilla syöttämällä oikean tunnusluvun. Muissa tapauksissa ota yhteys pankkiisi saadaksesi ohjeita.

Luottokorttilaskuni oli mennyt väärään osoitteeseen ja kuori oli avattu. Ovatko korttitietoni nyt väärissä käsissä?

Eivät ole. Luottokorttilaskulla olevilla tiedoilla ei ulkopuolinen voi tehdä ostoksia.

Soitin pankkiini korttiasioissa ja virkailija kysyi asiakasnumeroani. Mistä löydän sen?

Tarkista viimeksi saamasi lasku. Asiakasnumero löytyy yleensä laskun ylälaidasta.

Onko lähimaksukortti henkilökohtainen vai voinko antaa sen käyttöön esim. lapselleni?

Kortit ja niihin liittyvät tunnusluvut ovat aina henkilökohtaisia, eikä niitä tule luovuttaa muiden käyttöön

 

Onko minulla jatkossa käytössäni edelleen vain yksi kortti varustettuna useilla ominaisuuksilla vai onko tämä lähimaksukortti joku erillinen nykyisestä kortistani?

Tämä on pankkikohtaista. Sinun kannattaa olla yhteydessä pankkisi asiakaspalveluun.
 
En halua lähimaksuominaisuutta korttiini. Onko mahdollista saada nykyisenlainen kortti, ilman tuota ominaisuutta?

Tämä asia selviää parhaiten kun olet yhteydessä pankkisi asiakaspalveluun.