Kaupassa

Verkkopankissani tai luottokorttilaskulla näkyy tapahtumia, joiden summaa ja ostopaikkaa en tunnista. Miten toimin?  

Ole yhteydessä oman pankkisi asiakaspalveluun asian selvittämiseksi. Jos asiakaspalvelu ei ole auki, voit soittaa pankkisi ilmoittamaan sulkunumeroon ja sulkea kortin. Tällaisessa tapauksessa ilmoita tapahtumista omaan pankkiisi mahdollisimman pian.

Jos tunnistat summan, mutta ostopaikka laskulla/verkkopankissa on vieras, käy läpi ostoista saamasi kuitit. Joissakin tapauksissa esimerkiksi kaupan ovessa lukee toinen nimi kuin millä tapahtumat tulevat laskulle. Kuitissasi pitäisi lukea sama nimi kuin millä tapahtuma on tullut laskullesi/verkkopankkiin.

Uskallanko antaa kortin myyjän tai tarjoilijan mukaan?

Ei ole suositeltavaa antaa korttia myyjän tai tarjoilijan mukaan. Maksutapahtuman tulisi onnistua niin, että kortti ei poistu näköpiiristäsi. Jos korttisi viedään näkyvistäsi, tarkista tämän jälkeen huolellisesti verkkopankista tai seuraavilta luottokorttilaskuilta tulleet ostotapahtumat. 

Ostin kaupasta tuotteen, mutta veloittajana näkyy eri yritys kuin mistä ostoksen tein. Summa ja ostopäivä kyllä täsmäävät. Miten tämä on mahdollista?

Jos tunnistat summan, mutta ostopaikka laskulla/verkkopankissa on vieras, käy läpi ostoista saamasi kuitit. Joissakin tapauksissa esimerkiksi kaupan ovessa lukee toinen nimi kuin millä tapahtumat tulevat laskulle. Kuitissasi pitäisi lukea sama nimi kuin millä tapahtuma on tullut laskullesi/verkkopankkiin.

Jos asia ei selviä kuitilta, ota yhteys liikkeeseen, mistä tuotteen ostit. He pystyvät kertomaan sinulle, millä nimellä maksutapahtumat tulevat laskulle/verkkopankkiin. Jos et saa selvitettyä asiaa liikkeenkään kanssa, ole yhteydessä pankkiisi.

Kuinka pitkän ajan jälkeen kaupalla on oikeus veloittaa korttitapahtuma tililtäni? Tililtäni veloitettiin vanha ostos useamman kuukauden takaa ja tilini meni miinukselle. Miksi minulle ei ilmoitettu tällaisesta vanhasta veloituksesta etukäteen? Kuka korvaa tilin ylityksestä aiheutuneet kulut?

Kaupalla on kolme vuotta aikaa veloittaa korttitapahtuma. Jos tilillä ei ole veloitushetkellä katetta vaan se menee miinukselle, ovat kulut asiakkaan vastuulla. Seuraa korttitapahtumiasi kaupoilta saamiasi kuitteja vastaan niin tiedät aina, mitkä tapahtumat on jo veloitettu.

Kassajonossa takanani jonottanut mieshenkilö katseli kun syötin tunnuslukuni kortinlukijaan kassalla ja varmasti näki sen. Miten minun pitää toimia? 

Tunnusluku pitää aina suojata sitä näppäiltäessä, esimerkiksi toisella kädellä tai vartalolla. Mikäli epäilet kortin tunnusluvun joutuneen vääriin käsiin, pidä kortistasi erityisen hyvää huolta esimerkiksi tarkistamalla useammin että se on lompakossasi. 

Lisäksi voit tiedustella pankiltasi mahdollisuutta vaihtaa korttiisi liittyvä tunnusluku tai uusia kyseinen maksukortti. Pankit saattavat veloittaa palkkion tunnusluvun ja/tai kortin uusimisesta.