Mobiilimaksaminen

Maksaminen on tullut viimeisen vuoden aikana uutena ominaisuutena kännyköihin. Mm. suomalaisten pankkien Pivolla ja Nordea Paylla voi nyt maksaa kaikissa kaupoissa, joissa muovikortin lähimaksukin on tarjolla. Samoin kansainväliset lompakot - Apple Pay, Samsung Pay, Android Pay - ovat jo arkipäivää tietyillä markkinoilla ja saapuvat varmaankin lähiaikoina myös suomalaisten pankkien asiakkaiden saataville. Näilläkin maksaminen onnistuu jo nyt Suomessa siinä missä muuallakin maailmalla. Danske Bankin MobilePaylla maksaminen onnistuu vain tietyissä kaupoissa, mutta sillä voi maksaa helposti myös toisille MobilePay-käyttäjille. Verkkokaupassa maksamisen tavat vaihtelevat eri mobiililompakoiden välillä, mutta parhaimmillaan ne parantavat verkko-ostosten kokemusta huomattavasti.

Maksaminen näillä mobiililompakoilla on tehty turvalliseksi lukuisilla eri tekniikoilla, jotka tekevät maksutietojen varastamisen kännykästä käytännössä mahdottomaksi. Tärkeimmäksi väärinkäytösten estäjäksi jää tällöin kortinhaltijan tunnistaminen, joka estää muun kuin oman kännykän käyttämisen maksamiseen. Siinä, missä muovikortti käyttää lähinnä vain PIN-koodia oikean käyttäjän varmistamiseen, käytetään kännykkämaksuissa useita varmennetapoja, esim. sormenjälki, ruudunlukituksen avauskoodi, mobiili PIN-koodi sekä näiden tapojen yhdistelmät. Kännykkämaksamisen myötä on erityisen tärkeää, että käyttäjä pitää hyvää huolta puhelimestaan ja maksamiseen liittyvistä salasanoista ja koodeista.

Mikäli kännykkä katoaa, pitää asiakkaan muistaa ilmoittaa siitä myös omaan pankkiinsa tai korttien sulkupalveluun. Yleensä pelkkä kännykkään asennettu kortti voidaan tällöin sulkea, ja asiakas voi jatkaa muovikorttinsa käyttämistä normaalisti.

Korttipohjaisen kännykkämaksun käyttäminen on kuluttajan kannalta yhtä turvallista kuin muovikortilla maksaminen. Väärinkäytöksen tapahtuessa pankki on asiakkaan turvana, kun asiakas on pitänyt huolta puhelimestaan ja koodeistaan käyttöehtojen mukaisesti. 

Tomi pankista