Taitavat tietojenkalastelijat heittävät syöttejään usein kiireen keskelle

Kiire, hoppu ja pikaisesti luettu sähköposti… Olin aivan viittä vailla painaa viestissä mukana ollutta linkkiä, kunnes jokin asia takaraivossani sanoi: lue tämä nyt ensin kunnolla läpi!

Olin muutamaa päivää aiemmin nollannut salasanani ja päivittänyt unohtamani ID-tunnuksen uuteen puhelimeeni. Ajattelin, että saamani sähköposti oli vain vahvistusta tekemälleni toimenpiteelle, tulihan se sopivasti heti sen jälkeen. Kaikki oli kuitenkin päivityksessäni mennyt hyvin ja asia oli omasta mielestäni ’loppuun käsitelty’. Miksi sitten Apple ID:n nimissä lähetetty sähköposti kehottaa minua suorittamaan prosessin loppuun ja klikkaamaan linkkiä?

Googlasin lisää asiasta. Vastaani tuli heti Viestintäviraston sivut ja useita lehtijuttuja Apple ID:tä koskevista sähköposteista, joiden avulla ihmisiltä oli saatu tuhansia luottokorttinumeroita ja verkkopankkitunnuksia. Kamalaa, olin itsekin vähällä sortua moiseen.

Olen aiemminkin saanut monia kalasteluviestejä, viime kesänä neljältä eri pankiltakin. Mutta niistä olen aina heti oivaltanut, että kyseessä on huijausviesti.  En ole kirjautunut huijaussivustoille enkä uskonut huonolla suomenkielellä kirjoitettuja pyyntöjä vahvistaa viestin tietoja, saatikka maksanut ihmeellisiä maksuja tai joutunut tilausansaan yhden euron tuotteissa. Heitän nämä sähköpostit suoraan roskiin.

Moni on erehdyksissään kuitenkin joutunut juuri tämän kyseisen tietojenkalastelun saaliiksi. Ei ihme, sillä saamani sähköposti oli todellakin uskottavan ja virallisen oloinen. Mutta kun sähköpostin sisältöä mietti ’hetken verran enemmän’, muistui perusasia mieleeni: luotettavat palveluntarjoajat eivät koskaan kysy henkilökohtaisia tietoja sähköpostitse, eivätkä näin ollen myöskään kysele jo vahvistettuja ja muutettuja tietoja sähköpostitse jälkikäteenkään.

Maltti on valttia tässäkin asiassa.
Elina